Pravidelná strava je základ všeho

22.2.2018

Cítíte se unaveni? Přibíráte i „ z vody“ ? Nebo vás přepadá vlčí hlad a nepřekonatelná chuť na nějakou sladkou dobrotu? Na vině může být právě nepravidelnost ve stravování.

Pokud celý den hladovíme, večer většinou sníme, co nám přijde pod ruku, je pravděpodobné, že budeme přibírat. Jak je to možné, když „přece jíme jenom jedenkrát denně“ ? No právě proto! Naše tělo si dobře pamatuje, že hladovělo a ukládá si tukové zásoby pro případ, že bychom mu zase nedali najíst. Proto lze doporučit rozložení potravy do několika menších dávek během dne (3- 5). Přitom poslouchejme své tělo a nenuťme se do něčeho, co nám nevyhovuje nebo nás to stresuje. Měli bychom však zachovávat  tři hlavní jídla a nerozdrobit je do celodenního „uzobávání“. Doporučuje se nevynechávat snídani, která by měla tvořit asi  20 % denního příjmu potravy. Jestli zvolíte sladkou nebo slanou variantu je zcela na vaší chuti. Můžete vyzkoušet  např. smoothie, pohankové palačinky nebo kaše z naší nabídky.   

Vhodnou snídaní jsou též celozrnné cereálie s bílkovinou. Co to znamená celozrnné?
Pokud semínka, která získáme po vymlácení z klasů, pomeleme celá a bez dalších úprav, získáme celozrnnou mouku. Pokud se při mletí oddělí svrchní část zrn, je výsledkem menší množství mouky bílé. Zrno tvoří obal ochranných slupek, jehož oddělením se při mletí získávají otruby. V obalu je obsažena řada minerálů a vitaminů. Ty jsou hojně zastoupeny i v klíčku, který se při mletí bílé mouky odstraňuje spolu s obaly. Zbytek semena tvoří zejména škrob a menší množství bílkovin a slouží jako zásobárna energie pro klíčení. 

Dalším hlavním jídlem je oběd (35 %) a potom večeře (25% denního příjmu potravy). Oběd by měl být energeticky nejvydatnější. Poslední pokrm dne – večeři bychom měli konzumovat nejpozději 2 – 3 hodiny před spánkem, aby mělo tělo čas jídlo řádně strávit. Pokud nemáte čas si obědy připravovat, můžete využít našeho denního menu, tortill, chlebových placek, salátů, zdravých dezertů, které jsou nutričně vyvážené, zdravé a šetrné k přírodě. Zajišťujeme také rozvoz jídla po Brně.

Mezi jednotlivými hlavními jídly je dobré zařadit do jídelníčku dvě malé svačinky (10 %), které mohou sestávat z ovoce, zeleniny, oříšků, zdravého dezertu nebo smoothie. Vycházejte z vašeho denního výdeje energie a vlastních chutí a potřeb.

Je dobré plánovat, předem vědět, co vás bude druhý den čekat (práce,výlet, sport, odpočinek…) a připravit se na to. Například, pokud budete celý den na cestách, mít s sebou malé svačinky (ovoce, kvalitní tyčinky, oříšky...)  a rozplánovat si jídlo na celý  den.

Pokud vytrváme a budeme dodržovat pravidelnost ve stravování, výsledky se brzy dostaví a odměnou nám bude zdravé a štíhlé tělo plné energie :)

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  

Zpět