Ochutnali jste už pohanku?

Pohanka je plodina pocházející z Asie, odkud se postupně rozšířila do Japonska, Evropy i do Severní Ameriky. Na území dnešní České republiky se pěstovala již ve 12. století a ve 16. století patřila dokonce mezi nejoblíbenější potraviny. I když časem upadla v zapomnění, dnes její popularita opět roste.

Naštěstí, protože pohanka je velice prospěšná lidskému organizmu. Obsahuje totiž celou řadu vitamínů a minerálních látek důležitých pro zdraví (vitaminy B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin, E a C,
vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan a zinek).

Nejznámější je asi obsah rutinu, který má léčivý účinek na cévy, zajišťuje jejich pružnost a léčí chorobné cévní změny. Spolu s vitamínem C snižuje riziko trombózy, mozkové mrtvice, či infarktu. Velké množství zinku obsaženého v pohance posiluje obranyschopnost sliznic, zejména v chřipkovém období. Pravidelná konzumace pohanky snižuje tlak, hladinu cholesterolu, uklidňuje žaludeční a dvanáctníkové vředy a celkově zlepšuje funkci trávícího systému. Důležitým prvkem je také cholin, který regeneruje jaterní buňky poškozené chorobami a alkoholem a pomáhá odbourávat nahromaděný tuk v játrech.

Jak připravit pohanku, abychom si na ní pochutnali a přitom zachovali všechny cenné látky, které nám nabízí?

  1. Pohanku dáme na síto a několikrát ji propláchneme vodou.
  2. Dáme do hrnce a zalijeme  vroucí vodou ( 1 díl pohanky/ 2 díly vody ). NEVAŘÍME, abychom  zachovali všechny cenné látky v pohance obsažené. (Pokud se Vám pohanka bude zdát přece jenom tvrdá a budete ji chtít povařit, maximum je 5-10 min. )
  3. Zakryjeme pokličkou a minimálně 30-40 min. necháme pohanku bobtnat. Můžeme ale taky využít rad našich babiček a šupnout kastrůlek do peřin. Tam pohanka dojde a bude zaručeně měkká.

Takto připravená pohanka je dobrou přílohou (například s osmahnutou cibulkou, česnekem, houbami, majoránkou, kmínem), lze jí zahustit polévky, přidat ji do karbanátků… Výborná je také do rizota, salátů nebo zapečená např. se zeleninou. Pochutnáte si jistě i na sladké verzi s medem, ovocem, skořicí nebo kakaem.

V obchodech se zdravou výživou, ale i supermarketech, objevíte i další pohankové produkty, jako jsou vločky pro snadnou přípravu kaší, těstoviny, pečivo, zakoupit lze i pohankovou mouku na přípravu koláčů, chleba nebo výborných palačinek, které můžete ochutnat i u nás v My kitchen. V naší kuchyni připravujeme z pohanky také

Pohanka je cenným zdrojem vlákniny, patří k bezlepkovým potravinám a je tudíž vhodná také pro celiaky. V MyKitchen s pohankou pracujeme často a máme pro Vás řadu produktů z ní:

Přijďte a nechejte se inspirovat naší nabídkou pohankových dobrot.

Tyto stránky používají k poskytování služeb soubory cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používaním. Podrobnosti