Cukr a jeho alternativy

V dnešní době se průměrná spotřeba cukru pohybuje mezi 120 – 190 gramy na osobu za den, což je 4 – 7x více než denní maximum. Pro zdravého člověka je maximální denní dávka přidaného cukru 30 g. Denní dávka cukru pro děti ve věku 4 – 7 let by neměla přesáhnout hranici 12 g. Pro nejmenší děti není vhodný vůbec.

Cukr nenajdeme jenom v cukřence při slazení kávy nebo čaje, ale samozřejmě kromě klasických sladkostí také v nealko nápojích (a to i v různých krabičkových „pitíčkách“ z ovoce pro děti), dezertech, rostlinných jogurtech, přesnídávkách, zmrzlinách, ovocných tyčinkách a dokonce i v některých náhražkách kojení pro naše nejmenší. Při nadměrné konzumaci potravin s vysokým obsahem cukru dochází k vytváření závislosti a celé řadě zdravotních komplikací. Všichni už asi víme, že největším rizikem je vznik diabetu a obezity, ale i další problémy, jako jsou zkažené zuby, snížená imunita, špatné zažívání, vysoký krevní tlak, plísně nebo potravinové alergie, nejsou zanedbatelné. U dětí jsou tato rizika ještě vyšší. Kromě toho se u nich v této souvislosti objevují také problémy s chováním a hyperaktivitou.

Věděli jste, že velkou část cukrů do sebe „nalijeme“ ve formě slazených nápojů? Jejich největší nevýhodou je to, že cukr vázaný na tekutinu se dostane do krve velice rychle, tím dojde k rychlému vyplavení inzulinu, což velmi vyčerpává slinivku břišní a škodí našemu inzulinovému metabolismu. Pamatujte, že čím dříve s konzumací sladkých nápojů začneme, tím jsou následky horší. Proto by mělo být pravidlem nepodávat sladké nápoje kojencům a malým dětem. Velice rychle si  na příjemnou sladkou chuť zvyknou a odmítají nápoje, které ji postrádají. Nejvhodnější pro nás všechny je pití vody a neslazených čajů. Případně u nás v MyKitchen děláme limonády ze sirupů bez přidaného cukru.

Jak to tedy udělat, abychom si mohli pochutnat na nějaké sladké dobrotě (mimochodem ) a přitom zůstali zdraví? Tak jako ve všem i tady platí, že všeho s mírou. Cukr je potřebný ke správnému fungování mozku a svalů, není tedy dobré ho z jídelníčku úplně vynechat. Nezavrhovat cukr úplně, ale také nedovolit, aby se pro nás nebo naše děti stal drogou. Tady je pár pravidel, které Vám možná trochu napoví:

  • Pijte především neslazené čaje a obyčejnou vodu.
  • Omezte nakupování jakýchkoliv sladkostí, sladkého pečiva, sušenek, trvanlivých buchet atp. a raději doma připravte zdravější variantu.
  • Při vaření a pečení doma omezujte množství sladidel v receptech.
  • Vyhýbejte se umělým sladidlům!
  • I při nákupu zdravých výrobků pečlivě sledujte složení, pozor na cukry, éčka a barviva.
  • „Mlsejte“ ovoce a zeleninu, protože kromě zdravých cukrů konzumujete také vitamíny, minerální látky a antioxidanty.
  • Klasické dezerty a sladkosti nahraďte třeba raw dezerty, které neobsahují bílý ani třtinový cukr. Jsou jen jemně dochucené sušeným ovocem nebo kapkou sirupu. Širokou nabídku těchto zdravých pochutin najdete například u nás
  • Bílý rafinovaný cukr nahrazujte zdravějšími alternativami, jako je např.:

Sušené ovoce, které je asi nejlepší možností, jak si osladit dezerty i některé pečivo. Jakékoliv sladké nesířené ovoce je možné namočit na chvíli do vody a po změknutí rozmixovat na sladivou polevu pro kaše anebo nasekat do těsta. Například závin se sladkými jablky úplně stačí dosladit rozinkami.

Datle – jsou také skvělou variantou, pro svůj vysoký obsah cukrů se více než k přímé konzumaci hodí ke slazení. Po krátkém namočení je možné je rozmixovat na pastu pro slazení kaší, koktejlů, raw dezertů anebo pečiva. Přídavkem datlí dodáváte tělu kromě cukrů také slušné množství vlákniny a minerálních látek.

Melasa – je tmavý hustý tekutý sirup specifické chuti, obsahuje velké množství minerálních látek, především železa.

Stévie – rostlina, která svou sladivostí několikanásobně převyšuje cukr a přitom nezatěžuje náš organismus. Je vhodná i pro diabetiky a redukční diety. Můžeme si ji koupit ve formě prášku, tablet nebo tekuté podobě. Rostlinu si můžeme vypěstovat také doma na zahrádce.

Javorový sirup – který má úžasnou chuť a skvěle doladí dezerty s jablky a skořicí. Obsahuje mnoho vitamínů, minerálů, antioxidantů a pomáhá k rovnováze střevní mikroflóry

Čekankový sirup – je třeba pohlídat si složení, protože bývá přislazován. Jinak je skvělou alternativou pro ty, kteří hledají slazení se sníženým obsahem kalorií

Tmavý přírodní cukr, tmavý třtinový cukr – by měl být poněkud zdravější než bílý cukr, bohužel však hnědá barva často nebývá zárukou toho, že se jedná o přírodní variantu. Proto pečlivě vybírejte

U nás v MyKitchen bílý cukr nenajdete. Naše dezerty jsou oslazeny minimálně a to převážně datlemi nebo sirupem. Jsou příjemně sladké a doplní Vám potřebnou energii. Většinou jsou v raw kvalitě, čímž si zachovávají důležité vitamíny a další prospěšné látky. Tak se stavte 🙂

Tyto stránky používají k poskytování služeb soubory cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používaním. Podrobnosti