MANDLE a MANDLIČKY a proč je jíst

Mandle většina z nás používá při pečení nebo slouží jako příležitostnou pochoutku, když nemáme k dispozici nic „lepšího“. Pravda je taková, že tyto oříšky jsou mimořádně přínosné pro lidské zdraví. Ačkoli jsou kalorické, vědecké studie potvrdily, že nezpůsobují přírůstek na hmotnosti. Právě naopak, kvůli vysokému obsahu zdravých tuků v boji s nadváhou pomáhají. Mandlovníku, který připomíná stromy našich meruněk či broskví, se daří v oblastech Itálie, Španělska, Maroka i na Blízkém východě. Již v minulosti byly mandle ceněnou součástí stravy, protože pomáhaly pokrýt denní potřebu bílkovin a zdravých tuků.

Mandle – bohaté zastoupení živin a dalších důležitých látek

30 gramů mandlí obsahuje přibližně 170 kalorií, 6 gramů bílkovin a 15 g tuku (zejména polynenasycených a mononenasycených mastných kyselin), přičemž nasycený tuk představuje pouze 1,5 g. Bohaté je i zastoupení vlákniny, vitamínů E a skupiny B. Pokud trpíte nedostatkem některých minerálů, měli byste vědět, že mandle jsou zdrojem draslíku, hořčíku,vápníku, železa, fosforu, mědi a zinku. V porovnání s ostatními druhy ořechů jsou jedněmi z nejvýživnějších ořechových plodů.

Nezpochybnitelným faktem je, že zdravý tuk pomáhá nejen udržet hmotnost, ale i zhubnout. Podle odborníků rozumná konzumace mandlí (i ostatních ořechů) poskytuje tělu dostatek prospěšných zdravých tuků eliminujících chuť na jídlo a přejídání, bílkovin důležitých pro svaly a vlákniny, která ovlivňuje pocit sytosti. Podle nejnovějších studií jsou mandle zdrojem prebiotik, které prospívají střevní mikroflóře a posilují imunitu.

Mandle a lidský mozek

Mandle obsahují množství živin, které jsou potřebné ke správnému fungování mozku. Pokud vás čeká těžká porada či náročná zkouška, přibalte si s sebou pytlík mandlových oříšků. Mandle by neměly chybět ani v jídelníčku nejmenších, protože pozitivně ovlivňují vývin mozku.

Unikátní obsah významného antioxidantu – vitaminu E

Dennodenně je člověk vystaven škodlivému vlivu volných radikálů, které způsobují nejrůznější zdravotní problémy. Proto stále důležitější roli hrají antioxidanty. 100 gramů mandlí pokryje až 170 procent denní potřeby vitaminu E nezbytného pro buňky, sliznice i kůži.

Kdy s mandlemi opatrně?

Pravdou je, že ani mandle nejsou dokonalými ořechy. Nacházejí se v nich látky, které způsobují krystalizaci. Z tohoto důvodu by je neměli jíst ti, kteří mají problémy se žlučníkem či ledvinami. Velmi důležité z hlediska výživy je zjistit, kdy jsou mandle čerstvé a pro zdraví přínosné. Pokud je mandle po překrojení uvnitř žlutá, je nevhodná ke konzumaci. Střed mandlových oříšků by měl být bílý. Ideálně jsou mandle samozřejmě nesolené a nepražené 🙂

Účinky mandlí na zdraví

  • Podporují trávení
  • Zlepšují pravidelné vyprazdňování
  • Zasytí na delší dobu
  • Eliminují rapidně změny glykemického indexu
  • Normalizují hladinu cukru v krvi
  • Odstraňují z těla „špatný“ tuk – čistí cévy od cholesterolu
  • Prevence kardiovaskulárních onemocnění
  • Pomáhají odkyselovat organismus
  • Zklidňují nervový systém – uvolňují od působení stresu
  • Podporují funkci mozku a soustředěnost

 

Ořechy mandle jsou výbornou pomůckou při zdravém hubnutí. Sice jejich polovina energetické hodnoty jsou tuky, ale jsou to dobré tuky nenasycené, které zlepšují celkové zdraví člověka a přirozeně zvyšují imunitu, dobré trávení a mohou pomoci v hubnutí. Tato vysoce kalorická potravina je zdravá a pokud dodržíte doporučenou denní dávku, tak nemůžete přibrat! Právě naopak, podpoříte si hubnutí. Nezapomínejte však na zdravé a pravidelné stravování, dostatečný pitný režim a cílenou pohybovou aktivitu.

Doporučuje a sepsala výživová poradkyně Andrea Musilová

Velmi výživnou a zároveň lahodnou potravinou je Mandlové mléko. My ho prodíváme jako Mandlovo-kokosový nápoj. A použít se dáv všude tam, kde byste normílně použili mléko kravské.


Mandlové mléko můžete objednat v našem e-shopu.