Nezapomínejte na luštěniny

Luštěniny patří mezi zdraví prospěšné potraviny, které ale často opomíjíme nebo zařazujeme do svého jídelníčku jenom sporadicky. Důvodem bývá nadýmání, kterým po jejich konzumaci trpíme.  Těmto potížím je možné se z větší části vyhnout volbou vhodného druhu luštěniny a jeho správnou přípravou.

Platí, že pravidelnou konzumací luštěnin si naše trávicí ústrojí na tuto potravinu zvykne a dokáže si s ní poradit zcela bez problémů. Takže se toho nebojte, protože příznivé účinky luštěnin na naše zdraví jednoznačně převažují:

  • Jsou bohaté na vlákninu a rostlinné bílkoviny.
  • Příznivě ovlivňují funkci našeho trávicího traktu.
  • Jsou zdrojem draslíku, vápníku, železa a některých vitamínů B skupiny.
  • Snižují hladinu cukru v krvi.
  • Působí jako prevence srdečně cévních onemocnění a diabetu.
  • Jsou přirozeně bezlepkové.

Je zajímavé, že podle tradiční čínské medicíny působí luštěniny různé barvy na různé okruhy orgánů. Například červené luštěniny, jako fazole adzuki, červená čočka a fazole červená ledvina, ovlivňují srdce a tenké střevo. Žluté luštěniny, jako je žlutý hrách, hrách garbanzo a sójové boby, působí na slinivku břišní a žaludek. Bílé luštěniny, jako bílé fazole, fazole lima, mořské fazole nebo velké severní fazole, mají vliv na plíce a tlusté střevo. Tmavé, hnědé a černé luštěniny, jako jsou hnědé fazole, černé fazole, černé sójové boby a hnědá čočka, působí na ledviny a močový měchýř. Zelené luštěniny, jako jsou fazole mungo, zelený hrách a čerstvé zelené fazole, ovlivňují játra a žlučník.

Nejznámější druhy luštěnin – je z čeho vybírat

  • Hrách setý

Na trhu jsou k dispozici semena zelená i žlutá. Kromě semen hrachu setého polního, která se konzumují sušená, tedy jako luštěnina, se konzumují nezralá semena  hrachu dřeňového a hrachu cukrového jako lusková zelenina.

  • Čočka jedlá

Patří mezi nejstarší pěstované luskoviny, je u nás nejvíce oblíbenou luštěninou. Barva semen závisí na stáří (šedozelená, žlutohnědá až tmavohnědá), ale i na odrůdě (oranžová, žlutá).

  • Fazol obecný

Pěstuje se v mnoha odrůdách, jejich semena se liší barvou, tvarem a velikostí.

  • Sója luštinatá (sojové boby)

Jedná se o prastarou kulturní rostlinu původem z jihovýchodní Asie. V současné době představuje světově nejvýznamnější a nejrozšířenější luskovinu, která má svým chemickým složením semen výjimečné postavení.

  • Cizrna beraní (římský hrách)

Po sóje a fazolu je třetí nejpěstovanější luskovinou na světě. Semena jsou barvy většinou nažloutlé, kulovitá až nepravidelně hranatá se zoubkovitým výrůstkem, používaná obdobně jako hrách, mají lehce oříškovou chuť.

  • Bob obecný 

Patří k nejstarším pěstovaným luskovinám, u nás je však méně známý.

  • Podzemnice olejná (arašídy)

Jak zlepšíme stravitelnost luštěnin?

Už naše babičky věděly, že pomáhá namočit je (nejlépe přes noc) do vody, potom je slít a vařit v nové vodě. Přidávaly k nim s oblibou bylinky, které neovlivňovaly jenom chuť pokrmu, ale zároveň jeho stravitelnost. Používaly hlavně saturejku, tymián, kmín nebo majoránku.

Osvědčilo se také luštěniny předem naklíčit, oligosacharidy v nich obsažené se tak rozštěpí na jednoduché sacharidy, které jsou pro nás stravitelnější. Navíc díky klíčení získáme více cenných látek. Zkusme také pořádně žvýkat, protože to je základ dobrého strávení jakékoliv potravy a u luštěnin to platí dvojnásob. Přirozeně lépe stravitelná je čočka, hlavně ta červená.

U nás v  MyKitchen najdete celou řadu výborných pokrmů, které připravujeme z luštěnin. Možná by Vás překvapilo, kde všude je lze ve veganské kuchyni použít jako základní surovinu.  Ti z Vás, kteří k nám pravidelně chodí na denní menu ví, že je s oblibou přidáváme do polévek a obědů. Vyrábíme z nich nejrůznější placičky, karbanátky, sekanou a další. V naší stále nabídce je najdete například v podobě cizrnové pomazánky, čočkového salátu, placičky ve veggie burgeru apod. O dávku luštětit nepřišly ani naše večeře, tak se stavte!

Tyto stránky používají k poskytování služeb soubory cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používaním. Podrobnosti