Proč výživová poradkyně Andrea Musilová doporučuje pohanku

V dnešní době, kdy chronická onemocnění postihují stále více lidí opět hledáme způsoby léčby v přírodě. O tom, že naše stravovací návyky mají výrazný vliv na náš zdravotní stav, není pochyb, a proto zkvalitnění jídelníčku je jedním z důležitých kroků, jak si udržet zdraví a předcházet různým onemocněním. Pokud tedy chcete udělat něco pro své zdraví a zkvalitnit své stravování, zkuste zařadit do vašeho jídelníčku i jídla z pohanky. Pomůžete tím nejen vašim cévám.

Navzdory své zdánlivé odolnosti nesnáší pohanka chemikálie a dá se ziskově pěstovat pouze na nekontaminovaných půdách. Pohanka setá je stará kulturní plodina. Pochází z oblasti střední Asie, odkud se rozšířila do Japonska, Evropy i do Severní Ameriky. Na území dnešní České a Slovenské republiky se pěstovala již v 12 století.

Pohanka byla v mnoha regionech velmi oblíbená a tvořila součást každodenní stravy obyvatel. Z minerálních látek se v pohance nachází mangan, zinek, selen a měď, z vitamínů B1 a B2, niacin, vitamin E a C. Pohanka obsahuje aminokyselinu lysin, která je účinná v prevenci aktivizace herpetických virů (původci oparů) a její obsah je při porovnání s ostatními obilovinami 3 – 4 x násobně vyšší. Je cenným zdrojem bílkovin pro osoby citlivé na lepek.

Pohanka je nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který patří do skupiny bioflavonoidů, rostlinných antioxidantů, které působí společně s vitamínem C blahodárně na obranyschopnost organismu, na posílení stěn a pružnost krevních vlásečnic a v prevenci srdečních chorob. Rutin je důležitý antioxidant, má protizánětlivé, antimutagenní a antikarcinogenní účinky.