Rajčata plná zdraví

Taky jste se dočkali a rajčata na Vaší zahrádce se konečně začínají červenat? Ke konzumaci nás lákají nejenom svojí nádhernou červenou (oranžovou, žlutou) barvou, ale také výbornou chutí a nezaměnitelnou vůní. A když zjistíme, jak zdravá jsou, pochutnáme si o to víc. Mají nízkou energetickou hodnotu, antibakteriální účinky, vysoký obsah vitamínů, minerálů a vlákniny. Jsou bohatá i na antioxidanty, především lykopeny, které chrání tělesné buňky před volnými radikály a brání tak vzniku rakoviny. Chrání nás především proti rakovině prostaty a děložního čípku.
Jaké důležité látky tedy v rajčatech najdeme?

  • Lykopen – silný antioxidant
  • Provitamin A, vitamíny B, C – chrání srdce, posiluje imunitu, vitamin E
  • Draslík – vylučování vody a moči z těla, vápník, hořčík, měď, fosfor…
  • Vlákninu – aktivuje trávení a vylučování

Pravidelná konzumace rajčat podporuje látkovou výměnu, krvetvorbu, prospívá vlasům, nehtům a pokožce.  Omlazuje buňky, působí jako elixír mládí. Kromě toho rajčata zlepšují imunitu, oběhové potíže, chrání srdce a podporují spánek a dobrou náladu. Mají příznivý vliv na trávení, odstraňují zácpu a působí močopudně, tudíž odvodňují. Pomáhají při ateroskleróze a tukové degeneraci jater, prospívají také revmatikům a diabetikům.

Můžeme si vybírat z mnoha odrůd rajčat – masitá, soudková, velkoplodá, keříčková, koktejlová. Každý si jistě najde svého favorita. Je dobré vědět, že bychom je měli konzumovat s trochou tuku, aby tělo mohlo lépe vstřebat karoteny a jiné cenné substance rozpustné v tucích. Rajčata můžeme používat čerstvá např. do zeleninových salátů, na zeleninové oblohy, na přípravu výborné rajčatové šťávy nebo je pojídat jen tak samotná. Tepelně upravená rajčata se hodí na přípravu omáček, polévek, čalamád, k plnění, zapékání… Výborné jsou také kečupy, rajské protlaky atd.

CO O RAJČATECH MOŽNÁ NEVÍTE

  • Šťavnaté plody pěstovali už staří Mayové a do Evropy je přivezli španělští mořeplavci.
  • Rajčata jsou nejběžnější surovinou především středomořské kuchyně, ale i u nás máme
    několik tradičních rajčatových pokrmů – např. rajskou omáčku nebo rajčatový salát s cibulí.
  • Rajčata na větvičce nikdy nemohou uzrát najednou. Pokud takové vidíte v supermarketu, je
    to důkaz o tom, že rajčata byla utržena nezralá a barvu jim dodalo umělé osvětlení.
  • Před příchodem prvních mrazů otrhejte všechny ještě nedozrálé plody. Když je uložíte
    v teplotě okolo 10-13°C, budou dozrávat až do Vánoc.
  • Rajčata je možné zmrazit nebo sterilovat, ale potom jsou použitelná pouze k tepelné úpravě.

PŘIPRAVTE SI DOBROTY Z RAJČAT:

  1. Pečená rajčata
    Suroviny:
    Zralá rajčata, tymián, hnědý cukr (třtinový), česnek, balzamikový ocet, olivový olej
    Postup:
    Troubu předehřejeme na 150°C, plech vymažeme olivovým olejem a poklademe rozpůlenými rajčaty řezem nahoru. Na každou polovinu rajčete dáme špetku tymiánu, plátečky česneku, posypeme hnědým cukrem, pokapeme balzamikovým octem a olivovým olejem. Pečeme zvolna nejdříve 30 min na 150°C, poté snížíme teplotu na 120°C a pečeme ještě 2 – 3 hodiny podle velikosti rajčat.

Uskladnění: Sklenice vypláchneme vařící vodou a necháme vysušit v troubě zapnuté na 140°C po dobu 10 min.

Ještě horká rajčata natlačíme do sklenic, dobře zavíčkujeme, obrátíme dnem vzhůru a po vychladnutí uskladníme v chladu a temnu.

Tyto stránky používají k poskytování služeb soubory cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používaním. Podrobnosti