Amarant, surovina nad zlato

Amarant je známý také pod názvem Laskavec. Tuto rostlinu znali již staří Mayové, Aztékové a Inkové, kteří ji hojně využívali ve své kuchyni.  V jejich jazyce znamená slovo amarant nesmrtelný. To nám napovídá, že stojí zato tuto superpotravinu vyzkoušet.

Amarant je bohatý na bílkoviny, obsahuje všechny esenciální aminokyseliny. Kromě toho je vynikajícím zdrojem vlákniny a železa (100 g zajistí 42 % doporučené denní dávky železa), najdeme v něm také vápník, hořčík, fosfor, mangan a vitaminy E a B2.

Neobsahuje lepek, je tudíž vhodný i pro osoby trpící celiakií. Je vhodnou plodinou pro osoby s vysokým krevním tlakem či kardiovaskulárními chorobami – pravidelná konzumace snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi, zvyšuje hladinu antioxidantů a podporuje imunitu. Dalším bonusem amarantu je jeho pozitivní působení na látkovou výměnu a zlepšování činnosti jater a žlučníku. Pomáhá předcházet hyperglykémii a zmírňuje komplikace spojené s diabetem.

Tato zajímavá rostlina, která je mimochodem velmi dekorativní, patří mezi nepravé obilniny (pseudoobilniny). Má ráda dostatek slunečního svitu a odolá i déletrvajícímu suchu. Využívají se jak její listy, tak zrno. Listy mohou posloužit ve studené kuchyni do různých salátů, případně se mohou dusit jako špenát. Zrno (jen o trochu větší než mák) se používá jako takové nebo se mele na mouku. Má jemnou oříškovou chuť. V obchodech se zdravou výživou nebo některých obchodních řetězcích je amarant běžně k dostání. Kromě semen můžete zakoupit také mouku, vločky, pufovaná semínka, těstoviny… Amarant lze využít i při výrobě ovocných džemů, protože vařením a následným zchladnutím  získává konzistenci želatiny.

U nás v My Kitchen využíváme tuto surovinu v denním menu. Můžete ji ochutnat v rizotu, zeleninových salátech, jako přílohu, či zavářku do polévky. Amarant přidáváme také např. do karbenátků či zeleninových placiček. Přijďte ochutnat !

A pokud chcete vyzkoušet amarant i ve své kuchyni, tady jsou dva recepty pro inspiraci.

Snídaňová kaše s amarantem

Jestliže se rozhodnete využít zahušťovacích schopností amarantu, stačí ho vařit s tekutinou v poměru 1:3, tedy jeden díl amarantu na 3 díly tekutiny. V případě snídaňové kaše tou tekutinou může být voda, jablečný džus i mléko.

Suroviny pro 2 osoby:
100 g amarantu, 500 ml tekutiny, 4 lžíce ovesných vloček, 2 lžíce rozinek,
špetka skořice, špetka soli, med a ořechy na dokončení, čerstvé ovoce

 Příprava

  1. Odměřte do kastrůlku amarant, skořici, sůl a 300 ml tekutiny a za občasného míchání zvolna vařte 20 minut, až se tekutina téměř vstřebá a začne vznikat kaše.
  2. Přilijte zbytek tekutiny, přisypte vločky a rozinky, znovu přiveďte k varu a vařte ještě 5 minut.
  3. Hotovou kaši podávejte bez prodlení, protože jinak zatuhne. Na talíři doslaďte medem a posypte ořechy nebo čerstvým ovocem

Amarant se zeleninou

Suroviny:

amarant, voda, mořská sůl, dušená zelenina: hrášek, mrkev, zelené listy (kadeřávek, kedlubna), syrová zelenina: ředkvička

Příprava:

Amarant namočíme přes noc asi v trojnásobném množství vody a ráno vaříme asi 45 minut nejprve bez, potom se solí. Na pánvi v malém množství vody podusíme zeleninu, nakonec promícháme s amarantem a ozdobíme ředkvičkou.

Dobrou chuť !